شیار | shiar.ir

       

       

       

       

       

       

چنگیزخان(گفت و شنود)

گفت: پیش‌نویس توافق‌ نهایی یا همان «جمع‌بندی» که قرار است امروز در وین منتشر شود شامل 20 صفحه متن اصلی و 80 صفحه ضمائم است.

گفتم: یعنی از یک جزوه 20 صفحه‌ای، 80 صفحه خلاصه‌برداری کرده‌اند؟! 

گفت: نه بابا، برای این 20 صفحه، 80 صفحه توضیح نوشته‌اند.

گفتم: تیم هسته‌ای کشورمان باید در مقابل نمایندگان شش کشور موسوم به 5+1 خیلی حواسش جمع باشد، چون در 3 صفحه توافق لوزان یک خروار حرف و حدیث علیه برنامه هسته‌ای ایران جا داده بودند، چه برسد به 100 صفحه! 
گفت: تیم کشورمان که اگر می‌خواست کوتاه بیاید، مذاکرات اینهمه طولانی نمی‌شد ولی بعضی‌ها را بگو که برخورداری از فناوری هسته‌ای را بی‌ارزش! می‌دانند و بدشان نمی‌آید که بخش‌هایی از آن حذف شود!
گفتم: آن عده اندک و کم‌شمار را بی‌خیال باش... آنها جان به جانشان کنی، دنبال بزک کردن آمریکا هستند... یارو می‌گفت؛ اگر می‌دونستید که چنگیزخان با سوزاندن کتاب‌های علمی چقدر از بار درس‌هایی که قرار بود بخونیم کم کرده است، هر شب جمعه برایش هزار تا فاتحه می‌خوندید!

 

                                                                .  .  .

 

دکل(گفت و شنود)

گفت: روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت مدعی اصلاحات در یک اقدام هماهنگ، تیتر زدند و خبر دادند که چه نشسته‌اید! یک دکل نفتی گم شده است!

گفتم: به قول رستم قاسمی، دکل که خودکار و مداد نیست که گم شود؟! دکل نفتی کلی تأسیسات و حداقل 50 خدمه دارد.

گفت: یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای نوشته بود که بعله! این دکل را برده‌اند به خلیج مکزیک!

گفتم: ولی این دکل اصلاً وارد ایران نشده و خریدار که یک پیمانکار بوده بخشی از قسط را نداده و دکل به ایران منتقل نشده بود. تازه ماجرا مربوط به همین مدعیان اصلاحات است.

گفت: مثل اینکه این جماعت مدعی اصلاحات اصلاً نمی‌دانند دکل چیست؟ و چه اندازه‌ای دارد؟ و همین که از اتاق فرمان به آنها دستور می‌دهند شروع به نوشتن می‌کنند و...

گفتم: چه عرض کنم؟! پیرزنی که بعد از خرید خسته شده بود وارد موزه «لوور» در پاریس شد و روی یک صندلی نشست. مدیر موزه به او گفت؛ مادر جان! این صندلی متعلق به ناپلئون است و پیرزن که اصلاً تا آن وقت اسم ناپلئون را هم نشنیده بود جواب داد؛ خب! ننه جان! اگر اومد بلند میشم اون بشینه!

پیام ظریف همزمان با سفر خود به کویت

سه شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ
محمدجواد ظریف در ابتدای پیام با طرح این پرسش که "وظیفه ما در مقابل شرایط کنونی منطقه چیست"، تصریح کرد: این یکی از پرسش‌هایی مهمی است که ذهن مرا، نه فقط به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بلکه به عنوان یک انسان مسلمان و حساس نسبت به سرنوشت دیگران، به خود مشغول می‌کند.

او افزود: منطقه ما در یکی از سخت‌ترین شرایط خود به سر می‌برد. این شرایط برآیند ذهنیت‌ها، برداشت‌ها و تصورات کنشگران منطقه‌یی و بین‌المللی از یکدیگر و هم‌چنین فعل و انفعالات واقعی در صحنه سیاسی است.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: در بعد ذهنی، بی‌اعتمادی، بدبینی و دیگر احساسات منفی مانند ترس و نگرانی از موقعیت خود و دیگران، شرایط روانی سنگینی را در منطقه ایجاد کرده است. در بعد عملی، پدیده‌هایی چون جنگ‌های داخلی، اقدامات تروریستی، خشونت‌های سیاسی، قومی و مذهبی، رقابت‌های تسلیحاتی و رقابت‌های راهبردی میان بازیگران فرامنطقه‌یی، منطقه‌یی، ملی و فروملی، زندگی روزمره مردم عادی منطقه را مشکل و بعضا غیرممکن ساخته، به جابه‌جایی گسترده انسان‌ها و افزایش شمار آوارگان انجامیده و ساختار جوامع و سرزمین‌ها را دستخوش خسارات جبران ناپذیری کرده است. در یک کلام وضعیت حاکم بر منطقه وخیم و رو به وخامت بیش‌تر، پیش می‌رود.

در ادامه این پیام آمده است: این وضعیت را باید دگرگون کرد و تغییر این روند، شدنی است. من به امکان ایجاد تغییر و تحول در منطقه عمیقا باور دارم. این باور ریشه در اعتقادات مذهبی، درک علمی و تجارب عملی دارد. بدترین و سخت‌ترین جنگ‌ها و درگیری‌های خونین را می‌توان با باور و اتکا به قدرت لایزال الهی، تدبیر، تعقل و ظرفیتی که خداوند در وجود بشر نهاده، حل کرد. جنگ‌ها و درگیری‌های خونین متعددی در گذشته پایان یافته‌اند، درگیری‌های زیانبار فعلی در جهان اسلام نیز باید پایان یابند.

وی افزود: برای بهتر شدن شرایط منطقه قطعا می‌توان تصمیمات جدی گرفت و اقدامات فوری به عمل آورد. برای این کار قبل از هر چیز باید نحوه نگاه خود به مسایل منطقه‌یی را مورد توجه قرار دهیم. همه جنگ‌ها و صلح‌ها ابتدا در ذهن شکل می‌گیرند. برای تغییر شرایط منطقه ابتدا باید بپذیریم که سرنوشت همه ما ساکنان منطقه به هم گره خورده است. امروزه دنیا در همه جا و از جمله منطقه ما به هم پیوسته است. با این مبنا، درگام بعد، باید برداشت‌های‌مان از یکدیگر را مورد بازبینی قرار دهیم. برداشت‌های نادرست، مسیر اقدامات نادرست را شکل می‌دهند. در پرونده هسته‌ای، این برداشت نادرست که حل مساله هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه و رفتارهای نابه‌هنجار علیه کشور ما باعث به خطر افتادن موقعیت برخی از همسایگان مسلمان ما در خاورمیانه و جهان خواهد شد، به جنجال‌های تبلیغاتی و حتی جنگ و نزاع منطقه‌یی دامن زد که به راستی برای جهان اسلام تأسف بار است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که پایان یافتن این بحران مصنوعی و دور شدن منطقه از وضعیت رویارویی نظامی، به نفع صلح، ثبات و توسعه منطقه و در جهت منافع همه کشورهای مسلمان است.

ظریف ادامه داد: برداشت نادرست و خطرناکی که توسط بدخواهان همه ما و با استفاده از انگاره‌های غلط و با پخش گزینشی برخی اظهارات غیرواقعی توسط رسانه‌ها، مطرح می‌شود و مبنای بسیاری از این نگرانی‌ها قرار گرفته است، این تصور دور از واقعیت است که ایران در پی احیای امپراطوری کهن خود است. این گزاره‌ای نادرست و باطل است و صرفا برای تزریق ترس و بدبینی و گسترش خشونت میان کشورهای منطقه طراحی و تولید شده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: با اطمینان اعلام می‌کنم که ایران هدفی جز صلح و دوستی در محیط پیرامونی خود و در سطح بین‌المللی دنبال نمی‌کند. هم‌چنان‌که در گذشته اعلام داشته‌ام، مجددا نیز تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی، اصول همزیستی مسالمت‌آمیز و قواعد حاکم بر حسن همسایگی و با عنایت به چالش‌های مشترک موجود، آماده گفت‌وگو و یافتن راه‌حل پایدار برای چالش‌های منطقه‌یی و گسترش و تقویت مناسبات خود با دنیای اسلام و جهان عرب به طور عام و همسایگان عرب خود به‌طور خاص است.

او خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها باید بر اساس اصول مشترک پذیرفته شده جهانی و برخی اهداف مشترک صورت گیرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشورها، تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی، دخالت نکردن در امور داخلی سایر کشورها، حل مسالمت‌آمیز اختلافات، ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور و ترویج صلح، ثبات، پیشرفت و سعادت در منطقه.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران نوشت: چنین گفت‌وگوهایی می‌تواند به صورت هدفمند و منظم در چارچوب یک مجمع منطقه‌یی نهادینه شده و به درک مشترک و ارتباطات متقابل در سطوح مختلف دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی و توافق در طیف وسیعی از موضوعات شامل موارد زیر منجر شود: اقدامات اعتمادساز و امنیت ساز، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی، تضمین آزادی کشتیرانی و جریان آزاد نفت و دیگر منابع در خلیج فارس و محافظت از محیط زیست منطقه.

وی اضافه کرد: این گفت و گوهای منطقه ای می تواند همچنین در نهایت شامل ایجاد سازوکارهای عدم تجاوز و همکاری های امنیتی منطقه ای شود.

وزیر خارجه ایران افزود: هیچ کس نمی‌تواند با دامن زدن به بحران‌ها، جغرافیای همسایگی را عوض کند، ولی ما می‌توانیم از طریق همکاری و تفاهم، آینده بهتری فرآروی مردم منطقه قرار دهیم. در صورت اراده و عمل صلح طلبانه، خداوند نیز با ما است.

۹۴/۰۳/۰۵